خانه / مقالات / گسترش عملکرد کیفیت (QFD) چیست؟

گسترش عملکرد کیفیت (QFD) چیست؟

QFD (گسترش عملکرد کیفیت) چیست؟

QFD مخفف عبارت Quality Function Deployment که در فارسی گسترش عملکرد کیفیت ترجمه شده، یک تکنیک برای طراحی محصول و خدمات و از ابزارهای طرح‌ریزی کیفیت است  که در سال 1996 توسط Yoji Akao در ژاپن معرفی شد.

این رویکرد نخست در کارخانه کشتی‌سازی کوبه میتسوبیشی در سال 1972 مورداستفاده قرار گرفت. سپس در سال 1983 وارد آمریکا شد و اکنون در کشورهای بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تکنیک QFD ترجمه‌کننده «نیازمندی‌های مشتریان» به «مشخصات فنی و مهندسی» است یا به عبارتی ابزاری برای تبدیل تقاضاهای مشتریان به ویژگی‌های کیفیت و آماده ساختن یک طرح کیفیت برای محصول نهایی محسوب می‌شود.

این روش انتقال خواسته‌های مشتریان به واحدهای مختلف بازاریابی و فروش، برنامه‌ریزی تولید و سایر بخش‌های سازمان را میسر کرده، باعث می‌شود صدای مشتری در کل زنجیره تولید شنیده شود و درنتیجه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند محصولات رقابتی، در زمان کوتاه‌تر و هزینه کمتر تولید نمایند.

 

از مهم‌ترین فواید به‌کارگیری تکنیک QFD به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

زمان كوتاه‌تر توسعه محصول (30 تا 50 درصد)

كاهش تعداد دفعات تغيير در طرح‌های مهندسی (25 تا 50 درصد)

كاهش هزينه‌های اوليه معرفی محصول به بازار

رضايت مشتريان از تأمين خواسته‌ها و نيازهايشان

بهبود قابليت‌های ساخت محصول

ايجاد يك زبان مشترك بين واحدهای مختلف سازمان

 

اگر مایلید جدیدترین اخبار دوره‌ها و پیشنهادهای ویژه را از طریق ایمیل دریافت کنید، فرم زیر را تکمیل کنید:

لطفا چند لحظه منتظر بمانید ...

تبریک! ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد!

QFD | گسترش عملکرد کیفیت | توسعه عملکرد کیفیت | خانه کیفیت | طراحی محصول | دوره آموزشی QFD